Ošetření kořenových kanálků zubů je nezbytná ve chvíli, kdy dojde k zánětu nebo infekci zubní dřeně. Jde o klíčové ošetření, díky němuž může v ústech nadále fungovat i mrtvý zub. Existuje mnoho příčin, proč dojde k zanícení zubní dřeně. Může jít o důsledek rozsáhlého zubního kazu, úrazu, opakovaných stomatologických zákroků na zubu, invazivních procedur (hluboké vrtání, vrtání bez chlazení) vadné protetické práce a další.

Následkem bývá poškození nervu zubu na buněčné úrovni. Ve chvíli, kdy dřeň zubu již není samovolně schopena odolat infekci a odstranit zánětlivé buňky, dojde k ireverzibilnímu zánětu zubní dřeně. Tento stav je většinou pociťován bolestí na mechanické a termické podněty (poklep, žvýkání, studené nápoje atd). Jde o ostrou, krutou bolest, zpočátku občasnou, později se může v záchvatech opakovat. Při rozvinutí vznikají nesnesitelné a neutišitelné bolesti, které od pulzujícího charakteru přecházejí v bolest stálou. V případě zanedbání dojde k nekróze a zubní dřeň stává mrtvou tkání. Po odumření zubní dřeně zub přestane reagovat. Mrtvá tkáň a bakterie z vnitřku zubu mohou ovlivnit kost a způsobit infekci mimo zub, počínaje u špičky kořene zubu. Všechny tyto případy vyžadují okamžité odstranění zubní dřeně a ošetření kořenových kanálků, protože nemohou být léčeny antibiotiky. Antibiotika se totiž dostávají do těla pouze prostřednictvím krevních cév. Mohou účinně snížit otok měkkých tkání nebo zápal, protože systém cév v kostech a dásních podání léčiva umožňuje. Naopak přívod krve do zubní dřeně je omezen nebo úplně vyloučen v případě zánětlivých nebo nekrotických zubů a proto neexistuje tedy žádný mechanismus pro dodávání antibiotik do infikovaného prostoru zubní dřeně.

Endodontická léčba vám pomůže zachránit přirozené zuby, zachovat si přirozený úsměv a pokračovat v konzumaci jídla a nápojů, které tak milujete. Krom toho omezuje potřebu dalších nutných stomatologických zákroků. Při správné péči může většina zubů, které prošly ošetřením kořenových kanálků, vydržet funkční po celý život.

Pokud je ale léčba zubních kanálků ignorována, může se od nich nakazit okolní tkáně. To vede k následné bolesti, otoku, úbytku kostní hmoty a systémové infekci. V některých případech se bolest nevyskytuje, ale bez léčby může bez přdešlého varování dojít k abscesu, který je extrémně bolestivý. V důsledku úbytku kostní hmoty je pak většinou nevyhnutelné zub vytrhnout.